Thursday, December 8, 2011

Isu Penggunaan Teknologi di Sekolah Luar Bandar



Isu pendidikan merupakan isu yang sering diperdebatkan kerana pendidikan yang akan memacu kemajuan setiap negara. Seiring dengan keamjuan teknologi, pendidikan menggunakan internet merupakan salah satu alternatif bagi menarik minat para pelajar.

Penggunaan teknologi dalam proses pembelajaran dianggap sebagai suatu kemestian dewasa kini. Hal ini kerana, kerajaan telah mula menggalakkan penggunaan teknologi dalam pendidikan bagi memastikan pelajar di Malaysia tidak ketingglalan berbanding dengan pelajar di negara lain. Namun, tak kala kita mengejar kemajuan teknologi dalam pendidikan, penggunaan internet masih menjadi halangan kepada pelajar luar bandar.

Limitasi jaringan internet menghalang perkembangan teknologi dalam pendidikan. Seharusnya, nikmat teknologi yang dinikmati oleh pelajar seharusnya dibahagikan sama rata. Namun dek kerana kekangan jaringan internet, pintu ke arah pembelajaran yang interaktif dan menarik juga semakin terkatub. Selain itu, masalah kekurangan lalatan juga menjadi satu isu yang hangat diperdebatkan kerana pelajar sekolah luar bandar seperti dianak tirikan oleh pihak berwajib.

Nukilan saya ini bukan berniat untuk melukakan dan menyalahkan sesiapa. Tapi, tak kala kita meanak tirikan pelajar- pelajar ini, di manakan kemajuan yang kita cari?




4 comments:

  1. oh i see...but i think it's kind of problematic when the facilities are not provided..

    ReplyDelete
  2. Seharusnya kemajuan yang mahu dikecapi perlu membabitkan penglibatan semua pihak, tidak kira agama, bangsa, tempat dan sebagainya. Pada pandangan saya, sepatutnya kita tidak harus lagi melihat situasi pihak-pihak yang dianaktirikan dalam keadaan ekonomi negara yang sedang membangun.

    Diana Jopes (A 129388)

    ReplyDelete
  3. Good day,
    thank you for your concern towards students in the rural areas. It seems to me many are interested in this problem.
    However, I must say that many still keeping the stereotype that rural areas are underdeveloped. yes, some areas do not have internet facilities. However, to make up for that many of the rural areas have cybercafes. Do not think that this is not enough but think this a step towards fully modernised Malaysia. More and more schools in Malaysia have been provided with computer labs, projectors and etc. Hence lets wait for the progress and support modernisation.

    ReplyDelete
  4. saya bersetuju dengan saudari dan berharap agar isu dalam penggunaan teknologi seperti internet ini diperluaskan disemua sekolah sama ada di kawasan pedalaman atau pun di kawasan bandar bagi memantapkan lagi ilmu pengetahuan dikalangan pelajar2 sekolah.penggunaan teknologi hendaklah diberi sama rata disemua sekolah di Malaysia ini dalam melahirkan pelajar yang intelektual dan cemerlang dalam apa jua bidang yang diminati oleh pelajar.

    a129428
    hassan bin mustafa afifuddin
    atisan19.blogspot.com

    ReplyDelete